9 Ekim 2021 Cumartesi

Bağlama dersi programının uygulanmasına ilişkin açıklamalar

 


1. Türk halk müziğinin temel çalgılarından olan bağlama öğretiminde, dersin materyalleri bol ve çeşitli olmalıdır. Geleneksel icra teknikleri için en eski ses kayıtlarına ihtiyaç duyulabilir. Bunun için bir arşiv olmasında fayda vardır. Dersin aynı zamanda tarihî yönünün olması, farklı disiplin alanlarından bahsedilmesini gerekli kılar. Bu nedenle müzik tarihine ilişkin görsel ve yazılı kaynak kullanılabilir. Program kazanımlarının ders içeriğiyle paralel gitmesi açısından özellikle mahalli icraların dinlenmesi ve izlenmesi önemlidir. 

2. Bağlama öğretimine başlanıldığında, özellikle ilk yıl (ilk iki dönem), bağlamadan dengeli, düzgün ve temiz ses çıkarılması konusunda hassas davranılmalıdır. Tezene ile üstten ve alttan vurularak çıkarılan ses arasında şiddet veya denge bakımından problem varsa daha sonraki yıl veya dönemlerde de öğrenci uyarılmalıdır. Bu dengesiz ses çıkarmanın sebepleri araştırılarak problem çözülmelidir. 

3. Kazanımlarda verilen yöre tavrı, üslup okuyuş ve teorik bilgiler hakkında öğretmen seçim yapabilir. Notaların dışında farklı ses ve görüntüler kullanılmalıdır. Halk müziğinde ozanlık geleneğinin kendi seyrinde gelişip devam ettiği, vurgulanarak hatırlatılmalıdır. Bağlama öğretiminde özellikle yöresel tavır veya üslupların öğretiminde mahalli icraların (mahalli saz, mahalli ses ve halk dansları) izlenmesi çok önemlidir. Bağlama öğretiminde, özellikle yöresel tavır veya üslupların öğretiminde, yöresel müzik kültürünün öğretilmesi için görsel kaynaklar yolu ile yörenin ve yöre insanının yaşayış biçimi hakkında bilgi verilmelidir. 

 4. Müzik manevi, kültürel ve evrensel değerlerin sanat yoluyla aktarılmasında önemli bir yer tutmaktadır. Bu bakımdan öğrenme sürecinde programda yer alan üniteler ve kazanımlarla ilişkilendirilerek tabloda sunulan değerlere ilişkin çalışma ve etkinliklere yer verilmesi önemlidir.

 Etkinlik ve çalışmalar planlanırken örnek olarak verilmiş konu başlıklarından yararlanılabilir. Değerler Konu Başlığı Saygı Sorumluluk Çalışkanlık Vefalı olma Çevreye saygı Ülkesine ve dünyaya karşı sorumluluğu Azimli olma Hatır bilmek ve saymak Bu değerlerin öğrencilere aktarılabilmesi için, öğrenme-öğretme sürecinde kullanılacak ders kitabında etkinlik, çalışma, araştırma konusu veya okuma parçası olarak yer alması sağlanmalıdır.

Bağlama dersi programının uygulanmasına ilişkin açıklamalar

  1. Türk halk müziğinin temel çalgılarından olan bağlama öğretiminde, dersin materyalleri bol ve çeşitli olmalıdır. Geleneksel icra teknik...